PODSTAWOWE CZESCI CIAGNIKÓW I SAMOCHODÓW

PODSTAWOWE CZĘŚCI CIĄGNIKÓW I SAMOCHODÓW l ICH PRZEZNACZENIE Ogólny wygląd podstawowych części i zespołów oraz ich wzajemny układ na przykładzie ciągnika SChTZ-NATI. Najbardziej odpowiedzialną częścią ciągnika jest silnik , w którym energia cieplna otrzymana w wyniku spalania paliwa zmienia się na pracę mechaniczną – obrót wału korbowego. Ruch ciągnika po roli może być realizowany dzięki istnieniu zespołów jezdnych. Ciągnik SChTZ-NATI posiada gąsienicowy zespół jezdny . Do przekazywania obrotów wału korbowego na części prowadzące (zespoły jezdne) służy transmisja (mechanizm przeniesienia). Transmisja składa się z szeregu samodzielnych mechanizmów, do których zaliczamy: sprzęgło pozwalające na szybkie rozłączenie i płynne połączenie obracającego się wału korbowego i pozostałych części mechanizmu przeniesienia; skrzynka zmiany biegów, pozwalająca na zmianę szybkości ruchu oraz na stosowanie jazdy do tyłu; wał przegubowy , przekazujący obroty ze sprzęgła na skrzynkę zmiany prędkości; przekładnia główna (stożkowa) i boczne służące do przekazywania obrotów skrzynki przekładniowej, na zespoły jezdne zmniejszając jednocześnie ich ilość. Przy zwrotach ciągnika . wyłącza się jedną z gąsienic przy pomocy połączonych z przekładnią stożkową sprzęgieł bocznych umieszczonych w tylnym moście ciągnika. Do kierowania ciągnikiem (skręty, włączenia dowolnej przekładni, zatrzymanie ciągnika itp. ) służą mechanizmy lub dźwignie sterowania . Ciągnik ten może być także wykorzystany do napędu szeregu konnych maszyn, na przykład parokonnej kosiarki, siewnika konnego itp. . Koła ciągnika mogą być stalowe lub ogumione. Szerokość rozstawienia kół reguluje się, w zależności od szerokości międzyrzędzi, w granicach od 60 do 90 cm. Szybkość robocza ciągnika od 2,5 do 4,5 km/godz. Taki program budowy typów ciągników (od małych do bardzo ciężkich) możliwy jest jedynie dzięki planowej socjalistycznej gospodarce ZSRR. W krajach kapitalistycznych w wyniku konkurencji i pogoni kapitalistów za zyskiem, niemożliwe jest ustalenie racjonalnych typów ciągników. Każdy fabrykant stara się wypuścić swoją konstrukcję maszyny różniącą się od innych przez liczne zmiany konstrukcyjne wprowadzane nie z powodu ich celowości, lecz ze względów patentowych. [hasła pokrewne: domy drewniane, Domy prefabrykowane, Domy z drewna ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: domy drewniane Domy prefabrykowane Domy z drewna