Schemat pracy czterocylindrowego silnika

W silnikach samochodowo-ciągnikowych stosuje się normalnie nie jeden; lecz kilka cylindrów, w których robocze procesy (suwy) realizuje się na przemian i dzięki temu oraz dzięki istnieniu koła zamachowego silnik pracuje bardziej równomiernie. Najbardziej są rozpowszechnione w ciągnikach silniki czterocylindrowe, a w samochodach cztero- i sześciocylindrowe. Schemat pracy czterocylindrowego silnika z następującą kolejnością suwów roboczych: po pierwszym cylindrze – trzeci, a następnie – czwarty i drugi. Powyższy porządek pracy cylindrów (1 – 3 – 4 – 2) stosuje się we wszystkich silnikach ciągnikowych. Silniki pracujące według opisanego powyżej schematu nazywają się gaźnikowymi, a urządzenia, w którym przygotowuje się mieszankę paliwową – gaźnikiem. Według takiej zasady pracują wszystkie benzynowe, naftowe i ligroinowe silniki samochodowe i ciągnikowe. Wszystkie omówione procesy: a) zassanie mieszanki paliwowej do wnętrza; b) sprężenie mieszanki paliwowej; c) rozprężenie się gazów, skutkiem czego osiąga się obrót wału korbowego i d) wytłoczenie gazów spalinowych – zachodzą przy ruchu tłoka wewnątrz cylindra, w kierunku do góry i na dół. Każdy ruch tłoka (do góry lub na dół) nazywamy suwem, a krańcowe położenie tłoka górnym i dolnym martwym punktem. W zależności od tego, czy wszystkie cztery procesy (pełny cykl pracy) osiąga w dwóch czy czterech suwach (ruchach tłoka) nazywamy silniki dwu lub czterosuwowymi. W czasie jednego suwu wał korbowy obraca się o pół obrotu. Tak więc w silniku dwusuwowym cały cykl jego pracy przebiega w ciągu jednego obrotu wału korbowego, zaś w czterosuwowym – w ciągu dwóch obrotów. Większość silników ciągnikowych pracuje według cyklu czterosuwowego. [patrz też: wiatrołap w domu jednorodzinnym, wentylacja mechaniczna nawiewno wywiewna, kolor dachu i elewacji wizualizacja ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: kolor dachu i elewacji wizualizacja wentylacja mechaniczna nawiewno wywiewna wiatrołap w domu jednorodzinnym