SILNIK SAMOCHODOWO-CIAGNIKOWY SMAROWANIE SILNIKA

SILNIK SAMOCHODOWO-CIĄGNIKOWY SMAROWANIE SILNIKA Aby zmniejszyć zużycie trących się powierzchni i poprawić warunki pracy części silnika, wprowadza się warstwę smaru między trące się powierzchnie. Dzięki swojej lepkości olej przylega do trących się powierzchni i tworzy cienką błonkę smaru. Wynikiem tego jest znaczne zmniejszenie się tarcia i zużycia trących się powierzchni. Poza tym smar oczyszcza powierzchnię z cząstek metalicznych i sprzyja jej chłodzeniu. Smarowanie cylindrów poprawia poza tym szczelność tłoka. Czym większa lepkość smaru, tym lepiej przylega on do powierzchni trących i wypełnia swoją rolę, jednak gorzej przenika do niewielkich otworów i szczelin. Z tego powodu bardzo ważne jest stosowanie smaru o ściśle określonej lepkości i posiadającego wymagane własności. W zależności od pory roku stosujemy dla silników samochodowych i ciągnikowych następujące rodzaje olejów: zimą, wiosną i jesienią do samochodów – awtoł 61, dla ciągników awtoł 10, latem do samochodów – awtoł 2, do ciągników awtoł 18. Do smarowania silników wtryskowych stosuje się specjalny olej. Olejom tym odpowiadają następujące oleje według polskich oznaczeń: awtoł 6-8Z6, awtoł 8-812, awtoł 10-8Z10 i awtoł 18-818. W silnikach wtryskowych stosuje się latem Lux 10, zimą Lux 5. . Z kanału , poprzez istniejące naprzeciw każdego cylindra otwory, woda przepływa do wodnej koszulki silnika i intensywnie chłodzi najbardziej nagrzaną górną część bloku cylindrowego. W ten sposób zostały stworzone najlepsze warunki pracy silnika. Z dolnej części koszulki woda przechodzi rurą do ogólnego rurociągu . Z głowicy cylindrowej woda kieruje się do korpusu termostatu i w wypadku zakrycia jego zaworu (gdy silnik jest nienagrzany), przez rurę , przepływa znów do korpusu pompy . Gdy zawór termostatu odkryje się, woda będzie przepływać do górnego zbiornika chłodnicy, a stąd po ochłodzeniu powraca do zbiornika wykonując pełny obieg. Jeżeli, jak to pokazano przy SChTZ-NATI, obieg wody wspomagany jest przez pompkę uproszczonej konstrukcji (montowaną zazwyczaj na wałku wentylatora) – to system chłodzenia nazywamy kombinowanym. [hasła pokrewne: projektowanie wnętrz warszawa, domek drewniany, domki całoroczne ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: domek drewniany domki całoroczne projektowanie wnętrz warszawa